In de supermarkt zul je ze zeker vinden, zakken chips met het "Ik-Kies-Bewust"-vinkje dat aangeeft dat het product een bewuste keuze is. Ook zie je flessen limonadesiroop met vinkjes en zakken patat met deze vinkjes. Hoe kan een zak chips in hemelsnaam een bewuste keuze zijn? Een patatje speciaal kun je zelfs maken met producten die allemaal "Ik-Kies-Bewust"-vinkjes dragen. Hoe kan dit? Hoe is dit mogelijk? Worden we in de maling genomen? De vinkjes zijn kennelijk ook te vinden op allerlei producten waar veel suiker, verzadigd vet en zout in zit. Dit matcht niet bepaalt met het bewust kiezen voor bepaalde voedingsmiddelen. Het vinkje helpt de consument dus niet bij het maken van een bewuste keuze. Het vinkje maakt de boel alleen maar onnodig ingewikkeld!
Ken jij het vinkje al? Komt het je bekend voor en kijk je er wel eens naar als je in de supermarkt van plan bent een product te kopen? Er is een groen vinkje en een blauw vinkje. Weet jij waar de vinkjes voor staan, wat het verschil is? Waarschijnlijk heb je het vinkje wel eens op een product zien staan. In Nederland kent ruim 80% van de bevolking het vinkje wel, maar over de betekenis heerst grote onduidelijkheid. Na het uitbrengen van de nieuwe Schijf van Vijf afgelopen maand door het Voedingscentrum, is deze onduidelijkheid alleen maar groter geworden. Vinkjes matchen niet met de aanbevelingen. De vinkjes zijn hopeloos verouderd. De consumentenbond is om deze reden de campagne "Weg met het vinkje" begonnen. Naar mijn inziens een hele goede zaak. De consument ziet door de bomen het bos niet meer...
Aan de basis van dit vinkje stond de oproep van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) om gezonde voeding makkelijker en toegankelijker te maken. De voedingsmiddelensector gaf hier gehoor aan door in 2006 de Stichting Ik Kies Bewust op te richten. Sinds 2013 is het vinkje het Nationale voedselkeuzelogo. Er zijn daarbij twee verschillende vinkjes ontworpen. Het vinkje met de groene cirkel "Gezondere keuze" voor producten uit de Schijf van Vijf en het vinkje met de blauwe cirkel voor een "Bewuste keuze" voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan.
In mijn praktijk krijg ik af en toe vragen van cliënten over de vinkjes. Ze zijn in de supermarkt op zoek naar variaties op de producten binnen een gezond voedingspatroon en stuitte op de vinkjes. "Kan ik in plaats van dit product ook eens dit andere product proberen? Er staat een Ik-Kies-Bewust vinkje op, kijk maar. Dat betekent toch een goede keuze?". De vinkjes maken het onduidelijk voor mensen. Hoe is het überhaupt mogelijk dat een zak chips een vinkje heeft kunnen krijgen!? In mijn praktijk werk ik absoluut niet met de vinkjes, ik adviseer cliënten niet naar de vinkjes te kijken. Door middel van kennis overdracht, het bespreken van een passend dagmenu en het aandragen en bedenken van variaties daarop, probeer ik de cliënt te leren gezonde keuzes te maken. Tevens sta ik voor pure, onbewerkte voedingsmiddelen. Voedingsmiddelen die helemaal geen vinkjes nodig hebben, je herkent ze zo al!
Vergeet de vinkjes en kies voor puur!
Ken jij het vinkje al? Komt het je bekend voor en kijk je er wel eens naar als je in de supermarkt van plan bent een product te kopen? Er is een groen vinkje en een blauw vinkje. Weet jij waar de vinkjes voor staan, wat het verschil is? Waarschijnlijk heb je het vinkje wel eens op een product zien staan. In Nederland kent ruim 80% van de bevolking het vinkje wel, maar over de betekenis heerst grote onduidelijkheid. Na het uitbrengen van de nieuwe Schijf van Vijf afgelopen maand door het Voedingscentrum, is deze onduidelijkheid alleen maar groter geworden. Vinkjes matchen niet met de aanbevelingen. De vinkjes zijn hopeloos verouderd. De consumentenbond is om deze reden de campagne "Weg met het vinkje" begonnen. Naar mijn inziens een hele goede zaak. De consument ziet door de bomen het bos niet meer...
Aan de basis van dit vinkje stond de oproep van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) om gezonde voeding makkelijker en toegankelijker te maken. De voedingsmiddelensector gaf hier gehoor aan door in 2006 de Stichting Ik Kies Bewust op te richten. Sinds 2013 is het vinkje het Nationale voedselkeuzelogo. Er zijn daarbij twee verschillende vinkjes ontworpen. Het vinkje met de groene cirkel "Gezondere keuze" voor producten uit de Schijf van Vijf en het vinkje met de blauwe cirkel voor een "Bewuste keuze" voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan.
In mijn praktijk krijg ik af en toe vragen van cliënten over de vinkjes. Ze zijn in de supermarkt op zoek naar variaties op de producten binnen een gezond voedingspatroon en stuitte op de vinkjes. "Kan ik in plaats van dit product ook eens dit andere product proberen? Er staat een Ik-Kies-Bewust vinkje op, kijk maar. Dat betekent toch een goede keuze?". De vinkjes maken het onduidelijk voor mensen. Hoe is het überhaupt mogelijk dat een zak chips een vinkje heeft kunnen krijgen!? In mijn praktijk werk ik absoluut niet met de vinkjes, ik adviseer cliënten niet naar de vinkjes te kijken. Door middel van kennis overdracht, het bespreken van een passend dagmenu en het aandragen en bedenken van variaties daarop, probeer ik de cliënt te leren gezonde keuzes te maken. Tevens sta ik voor pure, onbewerkte voedingsmiddelen. Voedingsmiddelen die helemaal geen vinkjes nodig hebben, je herkent ze zo al!
Vergeet de vinkjes en kies voor puur!